Role płciowe i zabawki

Zabawki odgrywają ważną rolę w określaniu ról płciowych. Jeśli rodzice kupują dziewczynkom lalki, domki dla lalek, buty na wysokich obcasach i makijaż, dają jeden zestaw wiadomości. Jeśli kupują chłopcom zestawy chemiczne, zestawy narzędzi, lekarskie torby, klocki i resoraki, dają kolejny zestaw wiadomości. Dzieci uczą się ról i umiejętności z zabawy, zabawki mogą w pewnym stopniu określić, jakich ról i umiejętności się uczą.

Odwiedź przedszkole i zbadaj środowisko, w szczególności kącik zabaw. Vivian Paley (1984) zajmuje się tym tematem w jej łatwej do czytania książce „Boys and Girls: Superheroes in the Doll Corner” (Chłopcy i dziewczynki: superbohaterowie w kąciku z lalkami). Choćksiążka nie jest nowa zabawa w superbohaterów nie uległa zmianie Tylko imiona bohaterów i niewielu bohaterek, zmieniają się regularnie. Nie ma już He-Mana i Wojowniczych Żółwi Ninja. Superman jest wciąż obecny, a Spiderman jest duży. Podczas gdy patrzysz na kącik zabaw w dom jest tam więcej dziewcząt czy chłopców? Sprawdź miejsce z klockami. Czy tam można znaleźć chłopców? Jeśli tak jest zbadaj czynniki, które mogą przyczynić się do tej sytuacji. Czasami dorośli w przedszkolu subtelnie zachęcają do tego rodzaju różnicowania płci. Zwróć uwagę w jaki sposób to środowisko jest urządzone. Jeśli kącik zabawy w dom to kacik tradycyjnego zajmowania się domem z plisowanymi dziewczęcymi ubraniami, buty i torebki , większość chłopców nie będzie on przyciągać. Jeśli zostanie dodany wybór męskich lub niespecyficznych płciowo kapeluszy, butów, krawatów i akcesoriów to może pomóc. Co pomaga przede wszystkim jest dodanie trochę wody do zabawkowego zlewu oraz może jakieś mydliny i gąbki.

Ponieważ chłopcy dominują miejsca z klockami w wielu przedszkolach, niektórzy nauczyciele próbowali różnych metod , aby zachęcić dziewczęta, aby dołączyły równierz do zabawy. Jedną z technik jest zorganizowanie środowiska tak że klocki są blisko lalek lub domek dla lalek umieścić wśród klocków. Innym pomysłem jest , aby umieścić znak „Tylko dla dziewczyn” od czasu do czasu, aby dać wiadomość, że jest to wartościowa zabawa dla obu płci.

Dlaczego to ma znaczenie, że nie chłopcy nie bawią się w domu i dziewczyny nie bawią sie klockami? To nie ma znaczenia jeśli w innych dziedzinach życia uczą się umiejętności, których nie nauczą się unikając tych dwóch czynności. Zabawa w dom daje chłopcom szansę być żywicielami, przeżyć wewnętrzne relacje, aby czuć się komfortowo próbując różnych emocji. Klocki dają dziewczynkom doświadczenia w orientacji przestrzennej. Uczą się pojęć matematycznych, jak budować rzeczy. Zwykłe drewniane „przedszkolne” klocki, nazywane przez niektórych blokami jednostkowymi, stanowią wielokrotność podstawowego sześciennego klocka, który znajduje się w zestawie. Zabawa klockami przyczynia się dopoznania konkretnej wiedzy z matematyki, jak również zapoznaje z podstawowymi zasadami fizyki. Frank Lloyd Wright przypisuje swój sukces jako architekt zestawowi klocków jaki jego matka przyniosła do domu z przedszkolnej konferencji w Europie zanim ktokolwiek w Stanach Zjednoczonych słyszał o dawaniu dzieciom klocków do zabawy.

Chodzi nie jest tylko o to gdzie dzieci bawią się lub czym, ale także z kim się bawią. Małe dzieci mają tendencję do dzielania się według płci. Jedna nauczycielka z przedszkola, Stacey Zeitlin (1997), opisuje jak celowo dobrała w pary chłopców i dziewczynki do zadania naukowego. Podjęła świadomą decyzję, aby nie pozwolić dzieciom wybrać własne partnerów jak zwykle, ale przypisała każdemu partnera płci przeciwnej. Martwiła się jak to zadziała, bo dzieci lubią współpracować z ich najlepszym przyjacielem tej samej płci podczas takich zadań. Co ciekawe wyszlo to bardzo dobrze i zauważyła jak złamało to barierę płci. Dzieci, które nigdy wcześniej nie spędziły razem czasu spędziły resztę dnia razem. Niektórzy nadal traktowali swoich partnerów jako towarzyszy zabaw przez resztę roku. Zeitlin obecnie poświęciła się zmniejszeniu segregacji płci. którą widzi, że dzieci praktykują.

Wszystkie te informacje mają wpływ na rodziny. Oczywiście zróżnicowanie roli płci i segregacji może być czymś co niektóre rodziny cenią. Ważne jest, aby nie tylko starać się „wyedukować” rodziców z ich przekonań, ale aby zrozumieć w jaki sposób przekonania pasują do ich kultury. Jednocześnie nie zaszkodzi poddać pod dyskusję kwestii równości. Rodzice, którzy biorą pod uwagę niektóre z praktyk, których używasz mogą uczyć się od nich, zacząć ich wspieranie, a nawet „zabrać” je do domu obok. Dyskusje grupowe, które szanują różnice i niezgody mogą być przydatne w spieraniu rodziców w przeanalizowaniu swoich praktyki odnosnie organizowanie zabaw, kupna zabawek, utworzenie nieseksistowskiego środowiska oraz zachęcania do szerszych ról płciowych.

Przetłumaczono z: www.education.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>